امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://cctv.cloob24.com
0

دوربین های راداری به این صورت عمل می کنند که دستگاه رادار عادى یک پالس رادیویى را صادر می کند و منتظر انعکاسش می ماند. سپس انتقال دوپلر را در سیگنال اندازه می گیرد و از آن استفاده می کند تا سرعت را تعیین کند. (پدیده دوپلر) در سالهای اخیر دستگاههای کنترل سرعت به جای امواج رادیویی بر اساس نور کار می کنند. در واقع عنصر اساسی در این دستگاه موسوم به لیدار(lidar)، نور متمرکز لیزر است.

لیدار هم مثل رادار با محاسبه زمان رسیدن نور فروسرخ بازتابیده از اتومبیل و ضرب این عدد در سرعت نور، فاصله شی تا دستگاه را محاسبه می کند. احتمالا زمان بازتاب امواج صوتى را در قالب یک پژواک تجربه کرده اید. براى مثال، اگر شما درون یک چاه یا میان یک دره فریاد بکشید، صدا مقدار قابل توجهی زمان می برد که به ته چاه برسد و دوباره به گوش شما بازگردد. صوت چیزی در حدود 304 متر را در یک ثانیه طی می کند، بنابراین یک چاه عمیق یا یک دره یِ عریض زمان محسوسی برای رفت و برگشت صدا به وجود می آورد.

سرعت سنج لیزری زمان رفت و برگشت را براى نور اندازه می گیرد که به یک خودرو برخورد می کند و به سمت سرعت سنج باز می گردد. نور منتشر شده از یک سرعت سنج لیزری خیلی سریع تر از صوت حرکت می کند– حدود 984000000 فوت در ثانیه(300000000 متر در ثانیه) یا حدود 1 فوت(30٫4 سانتیمتر) در نانو ثانیه(یک میلیاردیوم ثانیه). سرعت سنج براى یک رفت و برگشت تعداد نانو ثانیه ها را می شمارد و با تقسیم کردن بر 2 می تواند فاصله تا خودرو را محاسبه کند. اگر سرعت سنج 1000 نمونه گیری در هر ثانیه انجام دهد می تواند تغییر فاصله بین دو نمونه برداری را با هم مقایسه و سرعت خودرو را محاسبه کند. دقت می تواند با چند صد نمونه گیری روی مسیر در یک سوم ثانیه (یا در همین حدود) خیلی بیشتر شود.

مزیت یک سرعت سنج لیزری (براى پلیس) آن است که اندازه ی مخروط نور منتشر شده از سرعت سنج خیلی کوچک است، حتی در محدوده ی 300 متری. امکان دارد قطر مخروط در این فاصله یک متر باشد. این مزیت به سرعت سنج این اجازه را می دهد که یک وسیله ی نقلیه مشخص را هدف گیری کند. 
بنا براین سرعت سنج لیزری بسیار دقیق است. لیدار رگباری از لیزر فروسرخ را در زمان بسیار کوتاهی به سوی اتومبیل در حال حرکت روانه می کند تا بتواند مجموعه ای از فواصل بین اتومبیل و دستگاه به دست آورد،سپس این سیستم با مقایسه نمونه های فواصل مختلف می تواند سرعت اتومبیل را محاسبه کند. با توجه به اینکه لیدار در مدت کمتر از نیم ثانیه حدود چند صد نمونه فاصله تهیه می کند، دقت محاسبه آن بینهایت زیادست.


برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.
ارسال دیدگاه