امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://cctv.cloob24.com
0

سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست و چه مزایایی دارد؟

سیپ (SIP) مخفف Session Initiation Protocol بوده و به زبان ساده یک پروتکل جهت برقراری مکالمه بر بستر شبکه است. ترانک نیز به ارتباطی گفته می‌شود که بیشتر از یک مکالمه از طریق آن برقرار می‌شود. سیپ ترانک سرویس تلفنی است که امکان ارسال و دریافت تماس‌های هم‌زمان در یک شبکه با استفاده از IP ممکن می‌سازد. سیپ ترانک (SIP Trunk)، بین دو مرکز تلفن اتفاق می‌افتد، در واقع سیپ ترانک (SIP Trunk) ارتباطی با ظرفیت بیش از یک تماس هم‌زمان بین سرور VoIP مشترک و سوییچ‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس است. مزایای سرویس تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) نسبت به روش‌های سنتی مانند پایداری، صرفه‌جویی در هزینه، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری، این راهکار را به یک استراتژی ارتباطات تجاری تبدیل کرده است.

مزایای سیپ ترانک (SIP Trunk):

سیپ‌ترانک برای سازمان مزایای متعددی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • کاهش هزینه: معمولاً تعرفه‌ی سرویس سیپ ترانک نسبت به خطوط شهری ارزان‌تر است.
  • بهبود مشتری مداری: خطوط سرویس تلفن سیپ ترانک (SIP Trunk) نسبت به خطوط تلفن‌های سنتی پایدارتر است.
  • مالکیت دائمی خط تلفن: سرویس تلفن ثابت سیپ ترانک (SIP Trunk) به مکان محدود نمی‌شود و در صورت جابجایی محل شرکت نیاز پرداخت هزینه‌ی اضافه برای انتقال خط نیست. در ضمن می‌توان برای شعب مختلف یک سازمان فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی یک سر شماره دریافت کرد.
  • کیفیت صدا: کیفیت تماس‌های صوتی سرویس سیپ ترانک HD است.
  • انعطاف‌پذیری: اضافه کردن کانال برای مدیریت تماس‌های بیشتر، بسیار ساده است و در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.
  • امنیت: سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) یکی از امن‌ترین سرویس‌های تلفن موجود در بازار است. لازم به ذکر است سرور VoIP در سمت مشترک قرار دارد و تمام مسئولیت‌ آن به عهده‌ی مشترک است.

انتخاب درست ارائه‌دهنده سرویس سیپ ترانک در ایران (SIP Trunk):

ارائه ی سرویس SIP ترانک ابتدا توسط شرکت مخابرات ایران به صورت گسترده آغاز شد و آن هم به دلیل محدودیت ظرفیت لینک های E1 در مراکز مخابراتی بود. به همین دلیل شرکت مخابرات تصمیم گرفت از شبکه ی NGN خود بیشتر استفاده کند و خدمات تلفنی مبتنی بر سیپ ارائه نماید. این روند با اعطای پروانه های FCP به شرکت های ISP سابق، سرعت بیشتری گرفت و در حال حاضر شرکت های FCP همچون شاتل و آسیاتک سرویس های مشابهی در بستر شبکه ارائه می کنند.

درخواست سرویس:

پس از شناسایی سرویس دهندگان در منطقه ی خود و انتخاب بهترین گزینه از میان آن ها، می توانید سرویس مورد نظر را بر اساس تعداد تماس همزمان و نوع شماره تلفن خریداری نمایید. به عنوان مثال شما به یک ترانک SIP با شماره ی معمولی و نه چندان رند که برقراری 10 تماس همزمان را برای شما فراهم کند، نیاز دارید. یا اینکه به یک ترانک به صورت یک طرفه نیاز دارید که تنها به شما امکان دریافت تماس های وروی را می دهد. 

به هر حال سرویس مورد نظر خود را با در نظر گرفتن هزینه ها شامل هزینه های ثابت و جاری، پیشتیبانی، تجهیزات مورد نیاز و سایر محدودیت ها انتخاب نمایید.

تجهیزات مورد نیاز:

سرویس های مخابرات به دلیل آنکه بر روی بستر زوج سیم مسی مخابرات ارائه می گردد نیاز به مودم های DSL از نوع G.SHDSL.bis دارند. این مودم ها علاوه بر پهنای باند بالاتر، مسافت بیشتری را از مرکز مخابرات تا مشترک را پشتیبانی می کنند. شرکت های FCP معمولا این سرویس ها را بر روی شبکه ی دیتای خود ارائه می کنند؛ یعنی شما باید از اینترنت آن سرویس دهنده استفاده نمایید.

بر روی فیبر از مودم های فیبر نوری استفاده می شود و چون ارتباط شبکه ای با مخابرات از طریق فیبر برقرار می شود نیازی به مودم های جی دات بیز نمی باشد.

راه اندازی:

با توجه به سرویس دهنده، ممکن است تنظیمات مربوط به مودم ها متفاوت باشد، اما در نهایت تنظیمات مربوط به ترانک سیپ مشابه خواهد بود.

معمولا یک نام کاربری و رمز عبور و یک آدرس آی پی مربوط به SBC سرویس دهنده به مشترک داده می شود که می بایست آن ها را در تعریف SIP Trunk در سانترال آی پی خود بکار گیرد.

مراکز تلفن و سانترال ها:

ترانک sip روی سانترال های پاناسونیک سری TDE، NS مانند مرکز تلفن های TDE100 و NS500 و روی کلیه سرور های voip استاندارد مانند نرم افزار استریسک، الستیکس، سیسکو، 3CX و IPPBX های استاندارد مانند Grandstream و Yeastar و Zycoo و غیره قابل پیکربندی می باشد.

با سانترال های قدیمی پاناسونیک چه باید کرد؟

روی سانترال های دیجیتال پاناسونیک یا دیگر مراکز تلفنی که خطوط E1 را پشتیبانی می کنند ولی قابلیت SIP Trunk فعال سازی سیپ ترانک را ندارند با استفاده از روتر سیسکو و ماژول E1 می توان خطوط سیپ ترانک روی این مراکز تلفن مانند TDA پاناسونیک فعال نمود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.
ارسال دیدگاه