امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://cctv.cloob24.com
0

اطلاعات جامع در زمینه دوربین مدار بسته

به دوربین هایی که در جای خود ثابت هستند و جابجا نمی شوند دوربین مدار بسته یا Closet Circuit Television و یا به اختصار CCTV می گویند. عنوان دیگر رایج Video Surveillance به معنای نظارت تصویری می باشد. دوربین های مدار بسته سیگنال را به یک جای مشخص برای تعداد مشخصی مانیتور می فرستند.

از جمله عمومی ترین جاهایی که از دوربین مدار بسته به عنوان نظارت تصویری استفاده می کنند می توان به بانک ها، ادارات، فرودگاه ها، مکان های نظامی و فروشگاه ها اشاره کرد.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

انواع دوربین مدار بسته از نظر ظاهر و کارایی

دوربین های دام DOME

دوربین دام به گونه ای از دوربین های مداربسته می گویند که بشکل نیم کره (دایره ای شکل) طراحی می شوند. از آنجا که این دوربین ها مناسب برای نصب روی سقف می باشند به آنها دوربین های سقفی نیز می گویند.

دوربین های بولت BULLET

دوربین های بالت به دوربین هایی می گویند که بشکل استوانه به همراه پایه طراحی می شوند. گرچه می توان آنها را روی سقف نیز نصب کرد اما بیشتر استفاده این دوربین ها برای نصب روی دیوار است. این دوربین ها معمولا دارای استاندارد ضد آب بوده و می توان برای فضاهای بیرونی (Outdoor) نیز از آنها استفاده می شود. دوربین های بالت و دام از نظر کارایی هیچ تفاوتی بایکدیگر ندارند بلکه تنها تفاوت آنها در ظاهر و محل نصبشان است.

دوربین های صنعتی

دوربین های صنعتی اغلب به شکل مکعب مستطیل برای نصب در کاور صنعتی و با پایه مجزا طراحی می شوند. همانطور که از نام این دوربین ها پیداست، دوربین های صنعتی به دلیل مقاومت بالایشان مناسب نصب در کارخانجات و محیط های صنعتی هستند.

دوربین های مدار بسته گردان (اسپید دام)

در دوربین های گردان یا چرخشی یک موتور برای چرخش دوربین تعبیه شده است که می توان آنها را بوسیله یک کنترل سخت افزاری یا نرم افزاری از راه دور به جهات مختلف چرخاند و یا زوم کرد. برخی از دوربین های گردشی امکان ذخیره سازی نقاط مختلف را دارا بوده و قادرند بصورت اتوماتیک و برنامه ریزی شده به جهت های مختلف بچرخند و یا روی نقاط مختلف زوم شوند.

از دوربین های گردان بیشتر در مکان های عمومی و پرتردد و نیز در جاهایی که به زوم توسط اتاق کنترل نیاز است استفاده می شود.

انواع دوربین مدار بسته از نظر فرمت بستر ارتباطی

دوربین های آنالوگ (قدیمی)

قدیمی ترین نوع دوربین های مدار بسته، دوربین های آنالوگ هستند که توسط کابل کواکسیال و توسط سیگنال های آنالوگ به دستگاه مرکزی متصل می شوند. تصاویر این دوربین ها به دلیل استفاده از سیستم آنالوگ دارای نویز پذیری بالایی می باشند. کیفیت این دوربین ها بر حسب تی وی لاین Tvl محاسبه می شود. هرچه تی وی لاین دوربین های آنالوگ بالاتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر خواهد بود.

دوربین های AHD (HD)

دوربین های AHD نسل جدیدی از دوربین های مدار بسته هستند که توسط کابل کواکسیال به دستگاه مرکزی متصل می شوند اما از تکنولوژی دیجیتال روی بستر آنالوگ استفاده می کنند. به همین دلیل کیفیت تصویر آنها بر حسب مگاپیکسل محاسبه شده و به مراتب از دوربین های آنالوگ قدیمی بهتر است. برندهای مختلف دوربین مداربسته از فرمت های مختلفی برای دیکودینگ استفاده می کنند که از جمله معروف ترین آنها می توان به AHD، TurboHD و HDCVI اشاره کرد.

به دلیل قیمت مناسب دوربین های AHD، اخیرا این دوربین ها با استقبال گسترده ای برای مصارف در پروژه های کوچک مواجه شده اند.

دوربین های IP (تحت شبکه)

بهترین و بتبع گران ترین نوع دوربین های مداربسته در بازار دوربین های IP هستند. این دوربین ها از تکنولوژی شبکه برای ارتباط با دستگاه مرکزی و یا سرور استفاده می کنند و به همین دلیل دارای کیفیت حداکثری می باشند. کیفیت تصویر این دوربین ها نیز بر حسب مگاپیکسل است اما در شرایط فنی یکسان کیفیت یک دوربین IP از کیفیت یک دوربین AHD بالاتر است.

به دلیل امکان طراحی بستر شبکه بر حسب الگوریتم های مختلف و امکان استفاده از نود و سوئیچ در نصب دوربین های IP، این دوربین ها برای پروژه های بزرگ توصیه می شوند.

از چه تکنولوژی دوربینی استفاده کنیم؟

اولین معیار در خرید هر کالایی بودجه خرید است. اگر محدودیت بودجه ای ندارید بهترین گزینه هم از نظر کیفی و هم از نظر زیبایی استفاده از دوربین های IP است. اما چنانچه در خرید خود به دنبال هزینه کمتر هستید. باید مقیاس پروژه خود را در نظر بگیرید.

مقیاس کوچک:

در مقیاس های کوچک (زیر 16 دوربین) که بیشتر شامل فروشگاه های کوچک، دفاتر کوچک و منازل مسکونی می شود استفاده از دوربین های AHD به صرفه است.

مقیاس متوسط:

در مقیاس متوسط (بین 16 تا 32 دوربین) دوربین مسافت و فاصله هر دوربین تا دستگاه مرکزی تعیین کننده خواهد بود چراکه در مسافت های بالا هزینه کابل کشی بالا می رود و استفاده از تکنولوژی IP منطقی و بصرفه خواهد بود. اما در مسافت های پایین ممکن است گزینه AHD همچنان روی میز شما باشد و بخواهید بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید.

مقیاس بزرگ:

در مقیاس های بزرگ (بالای 32 دوربین) و یا در مسافت های بالاتر استفاده از تکنولوژی IP اجتناب نا پذیر است و بدون شک بهترین گزینه خواهد بود.

فضاهای خود را مشخص کنید

قبل از انتخاب و خرید دوربین مدار بسته باید فضاهای خود را مشخص کنید. اول از همه باید فضاهای مسقف و فضاهای بیرونی را تفکیک کنید. چرا که برای فضاهای بیرونی باید از دوربین های Outdoor استفاده کرد. سپس باید مساحت فضاهای تفکیک شده را در نظر گرفت. هر دوربین بطور متوسط شعاعی بین 30 تا 50 متر را پوشش می دهد. به همین دلیل برای پوشش دقیق تر باید فضاها را بر حسب برد هر دوربین تفکیک کرد. همچنین دوربین مدار بسته نباید در فضاهایی که دارای سطوح یا موانع فلزی هستند نصب شود چون در هنگام شب اشعه IR دوربین به اجسام برخورد کرده و برگشت داده می شود. به همین دلیل فضا می بایست به درستی کارشناسی شود.

انواع لنز دوربین مدار بسته

یکی از دغدغه ها هنگام نصب دوربین مداربسته خصوصا دوربین های صنعتی،انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم.

همانطور که میدانید لنزها در اندازه های متفاوتی در بازار موجودند. که متداولترین آنها لنزهای 4.3، 6، 8، 12 و یا 16 میلیمتری هستند.

در تصاویر زیر دوربین در موقعیت یکسان و فاصله 10 متری از ساختمان روبرو نصب شده است. با تغییر لنزها تصاویر را با هم مقایسه می کنیم. با توجه به تصویر مربوط به لنز 4.3 میلیمتری، واضح است که برای دید کاملتر باید این لنز را انتخاب کنیم. هرچه به لنز 16 میلیمتری پیش می رویم زوم بیشتر شده و دامنه دید کمتر می شود.

کی از سوالاتی که همیشه برای مشتریان دوربین مداربسته پیش می آید این است که چگونه یک شرکت دوربین مداربسته خوب را پیدا کنیم؟

در این مقاله قصد داریم نگاهی بیاندازیم به نکاتی که در انتخاب یک شرکت دوربین مدار بسته باید به آنها توجه کرد.

پشتیبانی و دسترس پذیری مهمترین معیار هستند:

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کرد پشتیبانی یک شرکت است. وقتی شما یک سیستم دوربین مداربسته را در محل خود نصب می کنید ممکن است در مقاطع زمانی مختلف نیاز به پشتیبانی از شرکت مورد نظر داشته باشید. بسیار دیده می شود که مشتریان از عدم دسترسی سریع به یک شخص یا شرکت نصب کننده دوربین مداربسته ناراضی هستند. بهتر از قبل از انتخاب یک شرکت، از پشتیبانی آن اطمینان حاصل کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

رزومه فعالیت:

در بسیاری موارد رزومه کاری یک شرکت می تواند شما را در سنجش کاری آن کمک کند. می توانید از آنها در مورد فعالیت های مشابه سوال کنید و در صورت لزوم از مشتریانشان در مورد خدماتی که ارائه داده اند استعلام بگیرید. رضایت مشتریان یکی از مهمترین معیارهای انتخاب یک شرکت دوربین مداربسته می باشد.

مشاوره خوب و رضایت بخش و با نگاهی کارشناسی:

یک شرکت خوب باید بتواند به بهترین نحو به مشتری در مورد آنجه لازم دارد مشاوره دهد. شرکت های دوربین مداربسته خوب به نیاز و بودجه مشتریان توجه می کنند و با توجه به هدف و محل نصب می بایست بتوانند بهترین گزینه را به مشتریان معرفی کنند. قطعا تجربه کاری در پیشنهادات آنها تاثیر گذار است، شرکت هایی که پروژه های مختلف را تحت شرایط مختلف اجرا کرده باشند می توانند این عهده مشاوره کارشناسی بر بیایند.

قیمت خوب و منصفانه:

یک شرکت دوربین مداربسته خوب باید قیمت محصولات و خدمات خود را در سطحی منصفانه تنظیم کند. بنابراین استعلام قیمت یک محصول مشابه از شرکت های مختلف نیز می تواند شما را در انتخاب یک شرکت یاری رساند.

بررسی معیارهای مختلف و انتخاب یک گزینه:

پس از بررسی نکات فوق سعی کنید یک شرکت را از بین چند شرکتی که تحقیقات خود را روی انها انجام دادید انتخاب کنید و مطمئن باشید با در نظر گرفتن نکات فوق شرکت انتخاب شده رضایت شما را فراهم خواهد کرد. چرا که قبلا شما آنها را سنجیده اید.

تاریخچه دوربین مدار بسته

نخستین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های V2 نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام "والتر بروچ" مسئول نصب این سیستم بود.

در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام "وریکون" بود که در تبلیغات گفته می شد به مجوز دولتی نیازی ندارد.

از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد.

اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال 1973 بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد. تا ایتکه در سال 1980 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. بنظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه با بکارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرایم باشد.

بتدریج برخی از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند. در سال 1990 دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت " ضبط بعد از شناسایی حرکت" وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال 1990 پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومی، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد.

در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار متداول شد. شهر "نورفولک" انگلستان نخستین جایی در این کشور بود که دوربین ها در آن نصب شدند.

بطور کلی در دهه میلادی بین 1990 تا 2000 استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج یافت.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.
  • تاریخ: جمعه , 10 آذر 1402 (23:13)

ارسال دیدگاه