امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://cctv.cloob24.com
0

اتوماسیون ساختمان

اتوماسیون ساختمان  (Building Automation) یک روش کنترل متمرکز اتوماتیک تهویه مطبوع (HVAC)، روشنایی و سیستم‌های دیگر ساختمان از طریق یک سیستم مدیریت ساختمان (Building Management System (BMS و یا سیستم اتوماسیون ساختمان Building Automation System (BAS است.

هدف از اتوماسیون ساختمان بهبود آسایش ساکنین، عملکرد بهینه سیستم‌های ساختمانی، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود مصرف آب و برق در چرخه عمر ساختمان است.

اتوماسیون ساختمان نمونه‌ای از یک سیستم کنترل پراکنده (Distributed Control System)  است که در آن شبکه های کامپیوتری برای پایش و کنترل سیستم‌های مکانیکی، ایمنی، سیستم‌های آتش‌نشانی و ایمنی سیل، روشنایی (به خصوص روشنایی اضطراری)، HVAC و کنترل رطوبت و تهویه ساختمان طراحی شده‌اند.

BAS می تواند شرایط آب و هوایی ساختمان را در یک محدوده مشخص نگه دارد، نور را بر اساس برنامه زمانی ساکنین در هر اتاق فراهم کند، عملکرد دستگاه‌ها و خرابی آن‌ها را در تمام سیستم ها پایش ‌کند و در صورت نقص در کارکرد صدای هشداری را برای پرسنل تعمیرات تولید ‌کند.

BAS هزینه‌های انرژی و نگهداری ساختمان را در مقایسه با یک ساختمان کنترل نشده کاهش می دهد. بیش‌تر ساختمان‌های تجاری، سازمانی و صنعتی ساخته شده و بعد از سال 2000 شامل یک BAS هستند. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی‌تر به یک BAS جدید مجهز شده‌اند معمولا هزینه اولیه یک سیستم BAS به وسیله صرفه جویی ناشی از انرژی و بیمه تامین می‌شود و صرفه‌جویی‌های دیگر مربوط به تعمیر و نگه‌داری و تشخیص خطای پیش‌گیرانه می‌شود.

سیستم bms

کنترلر ها در اتوماسیون ساختمان

کنترلرها (controllers) کامپیوترهای کوچکی هستند که با هدف خاصی طراحی شده اند و دارای قابلیت‌های ورودی و خروجی هستند. کنترلرها دارای اندازه‌ و قابلیت‌های مختلفی در ساختمان هستند.

ورودی به کنترلر امکان خواندن دما، رطوبت، فشار، جریان الکتریکی، جریان هوا، و دیگر عوامل ضروری را می‌دهد. خروجی از کنترلر امکان ارسال سیگنال‌های فرمان و کنترل را به دستگاه‌های زیردست و دیگر بخش‌های سیستم می‌دهد. ورودی‌ها و خروجی ها می‌توانند به صورت دیجیتال یا آنالوگ باشند.

کنترلرهای مورد استفاده در اتوماسیون ساختمان به سه دسته تقسیم بندی می شوند

  • کنترلرهای منطقی قابل برنامه‌ریزی (programmable logic controller)

  • کنترلرهای سیستمی- شبکه‌ای

  • کنترلرهای ترمینال یونیت

کنترل ترمینال یونیت معمولا برای کنترل روشنایی و یا دستگاه‌های ساده‌تری مانند پکیج پشت‌ بامی، پمپ حرارتی، فن کویل و غیره مناسب است. نصاب معمولا یکی از کنترلرهای از پیش برنامه‌ریزی شده که برای دستگاه مناسب باشد انتخاب می‌کند و لازم نیست یک منطق کنترلی جدید ایجاد نماید.

سیستم سکونت

نوع سکونت برای یک سیستم اتوماسیون ساختمان متفاوت می باشد. حالت های سکونت در ساختمان به حالت های بدون ساکن، راه‌اندازی صبح‌ گاهی و استراحت شبانه تقسیم بندی می شود.

سکونت معمولا بر اساس زمان‌بندی روزانه است. در حالت سکونت هدف BAS فراهم کردن یک آب و هوای راحت و نور کافی، اغلب با کنترل منطقه‌ای است. یک سنسور دمایی برای کنترلر یک بازخورد منطقه‌ای فراهم می‌کند و پس از آن کنترلر می‌تواند به میزان مورد نیاز گرمایش یا سرمایش ارایه دهد.

سیستم اتوماسیون

سنسور های سیستم تهویه مطبوع هوشمند

  • سنسور روشنایی

با یک سیستم اتوماسیون یا کنترل روشنایی بر اساس زمان روز، سنسور سکونت، فتوسنسور و تایمر می‌توان چراغ‌ها را روشن یا خاموش کرد یا نور آن‌ها را کاهش داد. یکی از مثال‌های متداول این است که لامپ را در یک فضا نیم ساعت پس از آخرین حرکت احساس شده خاموش می شوند. یک فوتوسل قرار داده شده در خارج از ساختمان می‌تواند تاریکی و زمان روز را حس و روشنایی را در فضای خارجی اداره و پارکینگ تنظیم کند.

  • سنسورهای دی اکسید کربن

میزان اکسیژن موجود در محیط و همچنین میزان دی اکسید کربن می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. در ساختمان های اداری و تجاری و عمومی که اغلب تعداد کاربران و افراد حاضر در محل بالاست اغلب مشکل کاهش اکسیژن و ازدیاد درصد دی اکسید کربن در جریان هوا وجود دارد. همچنین بر محیط های خاصی همچون سالن های پرورش قارچ نیز میزان اکسیژن موجود در جریان هوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیستم تهویه مطبوع ساختمان هوشمند قادر است درصد دی اکسید کربن موجود در هوا را شناسایی کرده و میزان اختلاط و سرمایش و گرمایش و هم چنین نسبت مخلوط جریان های هوای برگشتی و بیرون را در این محیط ها تنظیم نماید.

  • سنسورهای حرارتی

میزان درجه حرارت ایده آل برای اقلیم های جغرافیایی و شرایط فصلی و آب و هوایی مختلف متفاوت می باشد. سنسورهای حرارتی یا ترمال می توانند درجه حرارت های خارج از رنج تعریف شده برای سیستم را شناسایی کرده و آن را به سرور گزارش نمایند. در نتیجه، سرمایش یا گرمایش سیستم با توجه به این داده ها صورت می گیرد.

سنسورهای حرارتی می توانند به صورت آنالوگ (Analog Sensors) یا دیجیتال (Digital Sensors) بوده و در نقاط مختلف داخلی و خارجی ساختمان و حتی داخل کانال های سیستم تعبیه شوند.

کنترل هوشمند سیستم تهویه مطبوع

هوشمند سازی ساختمان (BAS) و کنترل دمای محیط

سیستم تهویه مطبوع هوشمند

یکی از موارد اساسی در تامین رفاه حال کاربران در یک محیط، تنظیم درجه حرارت و دمای آن محیط است. دمای رفاه برای انسان در حدود 23 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد. ساختمان های هوشمند قادرند با مصرف حداقل میزان انرژی در کمترین زمان ممکن این دما را برای کاربران تامین نمایند.

نحوه کار این سیستم ها به گونه ای است که می توانند با استفاده از ترموستات های هوشمند، درجه حرارت داخل و بیرون را شناسایی نمایند. بدین ترتیب، با رساندن دمای داخل به دمای رفاه با برنامه ریزی صورت گرفته به صورت دستی یا اتوماتیک، عمل می نمایند. هم چنین سیستم هایی همچون سیستم های Air Handlers نیز قادرند با تلفیق و ترکیب هوای بیرون و هوای بازگشتی، تهویه مطبوع مناسبی را برای محیط ایجاد نمایند.

فرض کنید برای مدتی از ساختمان خارج می شوید، سیستم هوشمند ساختمان قادر خواهد بود با استفاده از سنسورهای ویژه عدم وجود سکنه به صورت خودکار سیستم های سرمایشی و گرمایشی را خاموش خواهند کرد تا اتلاف انرژی صورت نپذیرد.

اگر کولری در حال کار کردن باشد و پنجره ای به اشتباه باز مانده باشد دمای کنترلی توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی تغییر خواهد کرد. در چنین شرایطی هوای گرم به مرور وارد منزل شده و سبب افزایش درجه حرارت و کاهش عملکرد کولر خواهد شد، در چنین حالتی سیستم هوشمند ساختمان به سهولت این تناقض را درک کرده و پنجره های باز را خواهد بست.

مساله دیگری که در مورد سیستم هوشمند سازی ساختمان بسیار مورد توجه است امکان مانیتورینگ و کنترل از راه دور توسط شبکه نت است. با استفاده از این قابلیت به آسانی می توانید قبل از رسیدن به ساختمانی که مدت ها خالی بوده و روشنایی، درجه حرارت و آیتم های دیگر که دور از حالت متعارف است را کنترل و تنظیم نمایید.

شما می توانید با استفاده از گوشی هوشمند خود از هرکجای دنیا که هستید سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سیستم های روشنایی، اطفای حریق و … را نظارت کرده و تنظیم کنید.

از قابلیت های کنترل دمایی سیستم هوشمند سازی ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • امکان کنترل دستی، هوشمند و قابل برنامه ریزی دما

  • قابلیت نمایش دما در رنج گسترده و با حساسیت و دقت بسیار بالا به صورت داخلی و از طریق نت روی گوشی های هوشمند

  • ایجاد شرایط دمایی مطلوب پیش از ورود به ساختمان

  • بهینه سازی مصرف انرژی و هزینه های عملکردی تجهیزات

  • افزایش عمر مفید دستگاه ها با برنامه ریزی صحیح و هوشمند

  • قابلیت افزایش شدت تهویه محیط در صورت شناسایی وجود تعداد بالای کاربران در محیط توسط سنسورها

  • امکان برقراری ارتباط میان سیستم های سرمایش، گرمایش، سیستم های اطفای حریق، کنترلرهای درب ها و پنجره ها

  • امکان ارائه گزارش از دمای نقاط مختلف ساختمان

  • قابلیت ارسال هشدار (Alarm) در صورت تغییرات نامطلوب از لحاظ دمایی و غیره

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.
ارسال دیدگاه