امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://cctv.cloob24.com
0

Progressive Scan چیست؟

Interlaced Scan چیست؟

برتری دوربین های تحت شبکه ip که از Progressive Scan استفاده می کنند در مقایسه با دوربین های آنالوگ چیست؟

در حال حاضر دو روش مختلف برای تصاویر برداری ویدئویی وجود دارد.

Interlace Scaning

Progressive Scaning

که با توجه به نیاز و نوع هدف فیلم برداری یکی از این دو روش انتخاب می شوند.یکی از مهمترین پارامتر هایی که باید در این انتخاب در نظر گرفت متحرک و یا ثابت بودن تصویر است. همچنین برای این انتخاب یک سوال مهم وجود خواهد داشت: ثبت چه اندازه از جزییات این تصویر متحرک مورد نیاز است؟!

 Interlace Scan

تصویر برداری مبتنی بر این تکنیک از همان تکنولوژی که در نمایشگرهای CRT استفاده شده است، استفاده می کند. در این تصویر برداری حد اکثر 576 خط افقی وجود دارد.

تکنیک اینترلیس تصویر را به دو دسته خطوط زوج و فرد تقسیم می کند و سپس به طور پیوسته با سرعت 30 فریم در ثانیه این دو دسته خط را بروزرسانی (Refresh) می کند(یعنی در هر لحظه فقط یکی از این دو دسته خط بروزرسانی می شود یعنی در واقع نیمی از تصویر در یک لحظه و نیمی دیگر در لحظه ی بعدی ثبت می شود).

وجود تاخیرهای زمانی جزیی بین بروز رسانی این دو دسته خط باعث بوجود آمدن اعوجاج، لرزش و یا دندانه در تصاویر به خصوص تصاویر متحرک می شود.

البته برخی از اثرات نامطلوب Interlace Scaning با استفاده از de-interlacing جبران می شود.

در واقع de-interlacing مجموعه پردازش هایی است که برای تبدیل تصاویر اینترلیس به تصاویر معمولی استفاده می شود.

در برخی از تجهیزات ویدویی (اکثرا تجهیزاتی که وب سرور داخلی دارند) برای بهبود کیفیت تصویر از یک فیلتر de-interlacing داخلی استفاده می شود که باعث کمتر شدن اشکالاتی از قبیل blur شدن تصویر می شود.

تکنولوژی Interlace مدت زمان زیادی است که در دوربین های آنالوگ، تلویزیون ها و بسیاری تجهیزات ویدویی دیگر بخوبی استفاده می شود و امروزه نیز برای بسیاری از کاربرد ها بهترین گزینه به شمار می رود. این تکنولوژی  Line Doubling نیز نامیده می شود.

در هر حال تکنولوژی نمایش تصاویر با ورود DVD و نمایشگرهای LCD وTFT پیشرفت کرد و تکنولوژی جدیدی تحت عنوان Progressive Scan وارد دنیای تصویر و ویدئو شد.

 Progressive Scan

این تکنولوژی که در واقع در تضاد کامل با Interlace Scaning است.در هر لحظه کل تصویر را در یک مرحله اسکن می کند و می تواند این کار را حد اقل 60با در ثانیه انجام دهد.

به عبارت دیگر تصویر اسکن شده به دو دسته خطوط جدا از هم تقسیم نمی شود و تمام خطوط تصویر در یک مرحله اسکن می شوند.

بنابراین چون کل تصویر در یک لحظه اسکن می شود از بوجود آمدن خطاهایی از قبیل blur, flickerness ,... جلوگیری می شود.

وقتی یک دوربین در حال تصویر برداری از یک جسم متحرک است، جزییات و وضوح تصویر ثبت شده بیشتر از هر چیز دیگر به نوع تکنولوژی تصویربرداری وابسته است. 

در سیستم های نظارت تصویری و دوربین های مدار بسته، ثبت و نمایش جزییات تصاویر متحرک (به عنوان مثال چهره ی شخصی که در حال دویدن است) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در چنین مواقعی استفاده از سیستم های مبتنی بر تکنولوژی Progressive Scan بهترین گزینه خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.
ارسال دیدگاه